• Turundus ei ole kampaania tegemine B2B äris! Ehk mis vahet on B2B turundusjuhil ja B2C turundusjuhil.

    23. aprill 2019

    Ma olen kuulnud ka enda kolleege rääkimas, et mis siis saaks, kui me paariks kuuks võtaks ära kampaaniad? Ma võin vastata kohe: esialgu suurt mitte midagi. Pärast oleks hea öelda, et kuule, meil ei olegi vaja turundust. Töötame ilma selletagi. Reaalsus on aga see: B2B turundus ei võrdu kampaaniate läbiviimine.

    Kampaaniad B2B äris on hoopis teistsugustel põhjustel tehtud kui B2Cs. Enamus ju näevad B2C kampaaniad: need on teles, raadios, igal pool. Ma ütlen ausalt, turundusjuhtide töös, kes töötavad B2B äris on kampaaniate tegemine ja kampaaniate osakaal nii 1% (nii nagu Marketing Weekil öeldi sel aastal). See nii ongi.

    Turundusjuhil B2B maailmas on hoopis teistlaadi töö kui B2C äris. See inimene, kes ei tööta turunduse valdkonnas mõtleb, et aga see-jogurtibränd on igal pool reklaamides, miks meie nii ei tee? Miks meie nii ei mõõda tulemusi nagu jogurtibränd? Vastus on lihtne: see jogurtibränd on jaes, ta müüb eraisikule. Kuidas seda näitlikult võrrelda?

    Näiteks: kui sa töötad B2B ettevõttes müüginimesena vs see, et see jogurt „müüb ennast ise“ jaeketis (tegelikult ei müü, vaid seal teeb just B2C turundus kõva töö ära). Jaeketis ei pea olema müügiesindaja või müügijuht jogurtileti kõrval ja seda tungivalt pakkuma (ma räägin just müügiinimesest mitte turundusaktsioonist nimega degusteerimine). B2B äris aga küll… paraku ilma müügiinimesteta ei saa. Seda peetakse kuidagi elementaarseks, et B2B müük ja B2C müük käivad erinevalt, aga turundusjuhtide puhul eeldatakse, et tegu on sama asjaga. Paraku see nii ei ole.

    Mida teeb siis B2B turundusjuht? B2B turundusjuht keskendub kogu kliendi kogemuse arendamisele, omatöötajatele, ettevõtte arendamisele, tööandja brändikuvandile it-arendustele. Sisuliselt võib öelda, et B2B turundusjuht on äriarendusjuht feat. It-inimene või vähemasti see on tema peamine tegelik töö.

    B2C turundusjuhi töö eeldab kindlasti meeskonna olemasolu keskmiste ja suurte ettevõtete puhul. B2C turundusmeeskonna töö on intensiivsem selle tõttu, et nad peavad tulemusi väga aktiivselt jälgima iga päev ja kiiresti reageerima muudatustele. B2B teeb turundustegevusi üldiselt pikaajaliselt ja analüüsib neid ka nt. kord kuus/nädalas.

    Tulles tagasi B2B turundusjuhtide maailma, siis mida peavad need inimesed arvestama, kes pole selles maailmas kunagi ringi lennanud?

    Esiteks, tiimid võivad olla oluliselt väiksemad või siis oledki ainult sina. Su töökoormus ja vastutus on sellega seoses suurem kui B2C äris üksikosana ühest suurest tervikust. Oluline märksõna on siin sõnapaaril: suur vastutus.

    Teiseks, kuna su peamine ülesanne on kliendikogemust suunata (kõige tähtsam asi!), siis sa pead tegelema kõigega. Vaatama, et su klienditeenindajad (autojuhid meie puhul) näeksid korrektsed välja, muretsema selle eest, et nad klientidega suhtleksid viisakalt, personali motiveerima ja arendama, it-haridust juurde õppima, selleks et e-poodi/kodulehte hallata ja arendada (kõik turundusjuhid teavad millest ma räägin 😊) jne. Kõik selle nimel, et kliendi teekond ja kogemus oleks viimase peal!

    Kolmandaks, arendused! Kes neid ikka teeb, kui sa ise ei tee eks? Minu tänane põhitöö on arendused, arendused, arendused. Tihti siis ikkagi IT-alased lahendused. Need on igapäevased. Ma ei tee neid sellepärast, et mul on suur soov koguaeg arendada midagi, vaid sellepärast, et ma näen võimalusi, mis muudaks klienditeekonda veelgi paremaks ja ettevõttele kasumlikumaks. Paraku neid arendusi pead sa vaatama kõikidest ettevõtte suundadest mitte ainult turunduse posti otsast. Jällegi, kõik osakonnad ja kogu ettevõte on B2B turundusjuhi ampluaa.

    Kindlasti ka B2C turundusmeeskonnad ju arvestavad kogu ettevõttega, aga B2B turundusjuhina oled sa rohkem hands-on ka nendes asjades, mis pole otseselt su tööülesanded ja tõenäoliselt siis üksi või väikese tiimiga. See võib alguses isegi ära ehmatada, kui sa oled harjunud ainult B2C maailmas turundamisega, kus sa peamiselt keskendudki… turundusele selle klassikalises mõistes!

    Kindlasti on nii B2C kui ka B2B turundusjuhtide töös oma plusse ja miinuseid ning neid erinevusi on oluliselt rohkem, kuid on ka sarnasusi. Eesmärk on üks: mitte rohkem laike saada, vaid rohkem raha ettevõttele teenida (laigid võivad lisandina tulla..).

    Ma loodan, et see artikkel/arvamus veidi valgustas neid, kes soovivad teada, mis erinevused võivad olla B2C ja B2B turundusjuhtidel.

    Võrdluse aluseks on siis mitte väikesed ettevõtted vaid pigem keskmised ja suured ning minu kogemus mõlemas valdkonnas (B2C partnerina turunduses ja B2B töötades praegu turundusjuhina).

    Airi
    Saku Läte
    Joogivesi, mis hoolib

  • „Oo, sa julged midagi teha?“ ehk töötegemise strateegiad.

    16. aprill 2019

    „...jess, üks julge (loe: hull-julge), nüüd saame selle peal liugu lasta. Ma olen päästetud.“ Olete märganud, et kollektiivides on alati neid inimesi, kes loodavad oma päeva hommikust õhtusse veeretada (olgu see kasvõi juhi ametipositsioon või n.ö eesliini töötaja) ja olla „eeskujulik“ kolleeg. Tavaliselt tähendab see mitte millegi suure tegemist, mitte ühegi projekti algatamist. Nii on kõige kindlam, et eksimusi ei...