• Kuidas tõlgendada töökuulutusi: nõudmised kandidaatidele?

    12. august 2019

    Kui eelmisel nädalal rääkisin ettevõtte lubaduste tõlgendamisest, siis täna nõudmistest kandidaatidele, mis tunduvad taaskord stamplaused paljudes töökuulutustes.

    Mõned töökuulutused on vingemad, mõned on klassikalised, aga sisu ja mõte jääb ikka samaks. Tööotsija võib lugeda töökuulutust ja mõelda: jälle üks ja sama, kas nad teevad üksteise pealt copy-paste’i? Jah, ei välista, et osade ettevõtete puhul võib see nii olla, aga eeldan, et enamus väärikate ja mainekate ettevõtete puhul ei ole need nõudmised sõnakõlksud. Kandidaadilt päriselt oodataksegi neid asju.

    Võtan lahti mõned töökuulutused ja vaatan, mis jäävad mulle silma n.ö stamplausetega.

    Kohusetundlikkus: see on hea, kui see tundub sulle stamplausena! Järelikult oledki sa üks neist, keda me otsime. Te võib-olla ei usu seda, aga on väga paljusid inimesi, kes ei ole kohusetundlikud alates sellest, et ei viitsita tööle tulla (ja sellest ka teada anda) lõpetades selleni, et enda tööd tehakse hooletult. Mitte lihtsalt nii, et sa teed ühe vea (nagu me kõik teeme), vaid sihilikult. Kohusetunne on üks suurepärane omadus ja eelis, mida kõik inimesed ei oma. Kui sa oled kohusetundlik, siis too see eraldi ka enda CV-s välja.

    Särasilmsus: meie küll seda enda tööpakkumises kasutanud väga ei ole, aga näen, et väga paljudes kuulutustes see lause on. Näen inimeste kommentaare Internetis, kus öeldakse sarkastiliselt, et „särasilmsus tähendab naeratamist väikese palga eest.“ Muidugi mina lükkaksin selle ümber. Tuues näiteks mu eelmist postitust, siis kuhugi valdkonda kandideerimisel võiks olla tööotsijal juba endal ka taustauuring tehtud (mis pole üldse keeruline), et teada, mis on tema valdkonna ja ametipositsiooni enam-vähem keskmine palk + tööotsija enda ootus palgale (ehk siis, millist lisaväärtust ta pakub, et olla keskmisest parem töötaja). Särasilmsus ongi just jah positiivsus, mida läheb vaja igal pool, aga eriti oluline on see teenindussektoris. See ongi üks tähtsamaid asju. Oleks huvitav, kui nt. klienditeenindaja ei peaks olema särasilmne ja positiivne. Me kõik tahame saada head teenindust.

    Stressi- või pingetaluvus: see ei tähenda halba või nõiast ülemust. Üldjuhul. Vähemasti mitte siis, kui sulle pakutakse „head kollektiivi.“ Lugesin kommentaare Internetist ja „halb ülemus“ oli põhiline, mida pakuti „stressitaluvuse“ selgituseks. Meie ettevõtte puhul tähendab see seda, mida see sõna ütleb. Stressitaluvus on hea omadus. See tähendab, et kui ettevõttes esineb ebastandardseid olukordasid, siis suudad rahulikuks jääda ja lahendada need asjad. Need ei pruugi olla probleemid vaid ka nt. eritellimused, mille jaoks tuleb ümber orienteeruda või nt uued projektid, mille puhul tuleb teatud asjad endale selgeks saada. Kui ettevõttes esineb koguaeg stressiseisund (sinu jaoks), siis see pole ka kindlasti hea ja üldjuhul seda see ka ei tähenda kuulutuses. Stressitaluvus on pigem ikkagi oskus asju lahendada. Mõnes töös on seda rohkem (ka igapäevaselt), mõnes vähem. Omaette oskus ongi, kuidas sa suudad seda enda jaoks lahendada nii, et sa ei tunneks üle pea käivat pinget ja oskaksid n.ö kainelt mõelda keerulistes olukordades, et sul endal poleks raske ja suudaksid ka ettevõtte probleemid lahendada. Tavaliselt, kui see klausel on juba töökuulutuses, siis kindlasti tulebki ette neid ebastandardseid olukordi ja sellega peaks arvestama.

    Laias laastus võib öelda, et kõik inimesed on siiski inimesed ja keegi ei eelda, et sa peaksid ainult stressi all oskama elada.

    Hea suhtlemisoskus: oled nt. laotööline ja vaatad, et tööpakkumises on kirjas „hea suhtlemisoskus“ ning mõtled, et milleks seal laos seda vaja on. Hea suhtlemisoskus on vajalik kõigeks sh oma kaaskolleegidega suhtlemisel. Oma kolleege tuleb siiski austada ja suhelda nendega viisakalt. Hea suhtlusoskus peabki olema absoluutselt kõikidel inimestel, kes puutuvad kokku teiste inimestega (ideaalis).

    Stabiilne töökoht mainekas ettevõttes: seda lauset kasutame ka meie. Miks see oluline on? Firmad toovad selle välja, et öelda kandideerijale:“Me oleme olnud turul väga kaua, kliendid usaldavad meid ja meil on alust uskuda, et see on ka tulevikus nii.“ Seega sa tead, et pole suurt ohtu, et ettevõte, kus sa töötad lakkab ühel päeval eksisteerimast. Sisuliselt annab see mingigi garantii, et sa võiksid selles firmas kaua töötada (potentsiaalselt). Stabiilsus tähendab ka seda, et sul on kindel sissetulek ja sa saad oma palga õigeaegselt õigel päeval.

    Loodan, et nüüd on need stamplaused natukene rohkem arusaadavamad. Esialgu tunduvad lihtsalt turunduslaused, aga tegelikult on need „ standardnõudmised“ heaks informatsiooniks kandideerijale. Firmad jäävad alati enda suhtluses pigem konservatiivsemaks ja ei kirjutaks töökuulutusse (vist ei kirjutaks): Stabiilse asemel – maksame palkasid õigel ajal ja tõenäoliselt eksisteerib meie firma veel vähemasti 20 aastat, hea suhtlemisoskuse asemel – palun ära ole ülbe oma kaaskolleegidega ja klientidega või kohusetundlikkuse asemel- palun tee oma tööd ja tule õigel ajal tööle jne.

     

    Airi
    Saku Läte
    Joogivesi, mis hoolib