• Tööle asumise 2 varianti- eelkäijate „vigade parandus“ vs nullist ülesehitus. Osa 2.

    08. juuni 2020

    …kui sa lähed uude töökohta, siis hakkad sammuma eelkäijate jälgedes ning lood oma jäljed või ehitad kõike nullist ülesse. Eelmisel nädalal ütlesin ühe väga hea nipi, kuidas endast head muljet jätta uue töötajana, kui sinu ametikohal on olnud eelnevalt eelkäijad.

    Milline näeb välja aga osakonna või äri või ameti ülesehitus? Sul on tühi kavas. Enne sind oli tühjus… või no vähemasti ametlikult oli tühjus. Nii ma alustasin Saku Lätes turundustööd. Alustada midagi nullist on mingis mõttes (minu arvates) raskem. Esiteks, sa ei saa kellegi taha peituda- öelda, et eelkäija tegi mingi jama kokku, teised ei osanud, koostööpartnerid olid pahad jne. Sa vastutad ise, üksi kõige eest, mis sa lood. See on paljude jaoks palju hirmsam, kui see, et sul on mingi võimalus kuhugi peituda või öelda, AGA nii juba oli.

    Mis on aga minu arvates miinuskohad ise millegi loomisel (vastavalt mu praktikale). Oleneb muidugi, mida sa üles ehitad, aga kui sa ehitad üles ühte valdkonda nt turundus ettevõttele, kus seda pole ennem ametlikult eksisteerinud, siis sa seisad pidevalt vastu seina. Turundus hõlmab kõiki osakondi- sh autojuhtide riietust, tootmisjuhiga koostööd, kliendi teekonna kaardistamist, omatöötajate siseturundust jne jne. Ühesõnaga kõike.

    Minu plussiks oli, et ma selleks hetkeks ei olnud päris uus töötaja, olin 2 aastat juba ettevõttes olnud ja teadsin ning adusin, mida saab teha ja mida mitte (ehk päris pikk „sisseelamise periood“😊). Seega, mu taustauuring oli selleks ajaks tehtud. Miks ma siis aga vastu seina pidevalt jooksin?

    Uue asja ülesehitamiseks on vaja enda ideed maha müüa. On loogiline, et keegi ei plaksuta käsi, kui hakkad 15 aastat kehtinud süsteeme muutma. Inimesed kardavad üldiselt muutuseid, sest need on tundmatud. Ma võtan seda juba eelduseks, et inimestel on negatiivne eelarvamus suuremate uuenduste suhtes. Minul kui muudatuste läbiviijal oli muidugi lihtsam, ma ju tean, mis ma teha tahan. Siinkohal ongi tähtis teha positiivset kommunikatsiooni pidevalt, kriitikat saad nagunii, aga sellest ei tohi välja teha, kui sul on eesmärk silme ees (ja kui see kriitika on tõesti ilmaasjata, vahel siiski on kriitika ka asjalik ja tasub inimesi kuulata).

    Minu nipp siinkohal kõikide seinade ees on kaasamine nt juhtide puhul nende valdkonna arendamisel või töötajate puhul lõbusad üritused (jah, osad töötajad viisakalt öeldes „ei-armasta“ ühisüritusi, aga selle vabanduseks on TÖÖAJAL tehtavad lõbusad infotunnid või koolitused, kus puudub pinge). Mul vedas, uued süsteemid pärast toimisid ja võeti positiivselt vastu ehk keegi ei tahtnud vanade süsteemide juurde tagasi minna. Siiski, ole valmis, et see ei pruugi nii minna. Kuigi üldiselt.. ma pole praktikas näinud seda, et sa lood nt uue programmi või motivatsioonisüsteemi ja pärast öeldakse, et kuule, me ei taha neid hüvesid. Ikka tahetakse.. ja tahetakse pärast veel rohkem kui enne. Esialgu tundub isegi motivatsioonisüsteemi loomine töötajatele hirmus, sest.. meie „talupojamõistus“ ütleb alati, et kuskil on konks.

    Kui inimesed näevad, et konksu pole ja nende igapäeva töö läheb päriselt lõbusamaks, mugavamaks, kergemaks, siis sealt hakkavad tulema ka väikesed võidud.

    AGA.. tulevad uued inimesed ja neil pole õrna aimugi, mis sa teinud oled. Nad tihti näevad, mida sa teinud EI OLE veel. Nemad hindavad sind paratamatult selle järgi, mis puudu on. Loogiline, nad ei oska ju näha, et sa võib-olla istusid öö-läbi üleval, et valmistada uut ärivaldkonda või suunda ette. Sa võitlesid ninast vere välja, et saada mingi projektile kinnitus. Laias laastus, keda see huvitab?

    Siis sa üritadki seletada, et sa pole veel jõudnud… Aa laisk oled jah?

    No ja võid kindel olla, et uued inimesed küsivad sult omakorda, et kas nii või naa tasub teha ja sina kui inimene, kes juba ehitas mingi valdkonna ülesse ütled- see ei tööta (jah, sa tead, sest sa käisid just läbi tule ja vee…) ja mida ütleb uus inimene?

    Mis teha… 🤷‍♀️

    Alles sa hakkasid valdkonda looma ja siis taipasid, et… see ei saa kunagi valmis. Päriselt ei saa valmis ja nii lihtsalt on. Alati on keegi, kes ütleb, et seda pole veel tehtud… ja tal on õigus.

    Mis on minu nipp uue ametikoha, uue äri või ükskõik mis uue loomisel sinu kui isiksuse suhtes? Ära taha kunagi kõigile meeldida. Usu sellesse, mis sa teed ja tee seda südamega. Sa võid täiesti rahus magama minna pärast ja võid täiesti kindel olla, et kellelegi ei meeldi üldse see, mis sa teed, aga enamustele.. jah, enamus on rahul (tingimusel, et sind pole lahti lastud. Ok, see oli nali. Pigem tingimusel, et ettevõtte tulemused paranevad läbi sinu töö nt töötajate rahulolu, müügitulemused, efektiivsus vms).

    Airi
    Saku Läte
    Joogivesi, mis hoolib