• Turunduse eksitavad sõnumid?

    19. november 2018

    Turunduse eksitavad sõnumid?

    Mäletate enda esimesi kohtinguid inimesega, kes teile väga meeldis? Te üritasite ennast ainult parimast küljest näidata. Isegi kui mitte teadlikult, siis alateadlikult vast ikka. Proovisite vähemasti veidikenegi kontrollida, mida te ütlete ja kuidas käitute.

    Eelmainitu on ehe näide sellest, kuidas te turundasite iseennast. Me kõik oleme vähemal või rohkemal määral pidanud ennast turundama. Nt. tööintervjuul mainite enda parimaid omadusi, üritate tõestada, et just teie oletegi see õige valik või valimistel kandideerides räägite ainult sellest, mida te suurepäraselt teeksite.

    Oleks ju naljakas, kui te ütleksite, et lubame tõsta makse? Selle asemel ütleksite: „Ehitame uusi koole,“ aga jätate näiteks mainimata, et maksude tõstmise teel.. kuskilt ju peab see raha tulema. Kujutage ette enda esmakohtingut, kui te ütleksite partnerile enda tutvustamiseks: „Ma ei ole suhetes väga lojaalne ja ausalt öeldes ega ma tööl ei viitsi ka käia.“ Selle asemel ütleksid pigem: „Otsin inimest, kes suudaks mind taltsutada ja motiveerida elus kaugele jõudma (vähemasti tööle…).“

    Seda sama teevad ka turundajad. Igapäevaselt. Me toome välja kampaaniate, toodete, teenuste, ettevõtte parimad omadused. Olen varasemalt rääkinud, et tänapäeva turundus on muutunud aususe suunas. Turundatakse neid külgi, mis on ka tootel/teenusel/ettevõttel jne päriselt olemas. Üldjuhul ka ilma üleliigsete konksudeta ja õnge-võtmisteta. Sa annad kliendile seda, mida sa lubad (ausate ettevõtete puhul).

    Nüüd aga tekib see küsimus, et kas turundus loobib sõnu? Kas need on siiski eksitavad? Turunduse üheks eesmärgiks ongi tähelepanu äratada: saada teie tähelepanu. „Võida ENDALE blender,“ „Saa kaasa tasuta hoolduskomplekt,“ „Kingime Sulle jalgratta“ on ka laused, mida meie oleme kasutanud (siin muudetud kujul meelega ülepaisutatuks). Jah, need ongi turunduslikud laused.

    Võida endale blender? Sõna „endale“ tekitab personaalse momendi, kus teil on korraks tunne, justkui see blender olekski teie oma, juba käeulatuses. Samas kõik on ka korrektne, sest siiski pead sa selle endale võitma vastavalt kampaaniatingimustele. Saa endale tasuta… mingi-asi? Enamus inimesi mõtlevad siinkohal kohe, et nad peavad selleks midagi ostma, sest kes see niisama tasuta asju tahaks anda. On aga inimesi, kes mõtlevad, et te ju lubasite „saa“ „endale“ „tasuta“. Selleks ongi tarvis alati lugeda läbi kampaaniatingimusi. Reklaam ei tohi olla muidugi ka eksitav, kuid turunduses ei saa kõiki asju puust ja punaseks teha, sest siis kaoks ka turunduse mõte ja olemus.

    Oletame, et me teeme kampaania, suure billboardi. Seal peal oleks kirjas: „Rendi meilt veejahuti, sõlmi aastane leping, sellisel juhul osaled loosis.“ Siin võib tekkida küsimus, aga ma juba olen varasemalt rentinud, siis osalen ka loosis? ÕIGE! Tuleb täpsustada veel seda reklaami. „Rendi meilt veejahuti, sõlmi aastane leping, sellisel juhul osaled loosis. Kui sa oled varasemalt veejahutit rentinud, siis see ei lähe arvesse. Alates 1.10.18 lepingud…“ jne. See muutuks tegelikult veidi ajuvabaks, ei oleks kasulik ei ettevõttele ega ka teile, sest.. te ei viitsiks kogu seda teksti läbi lugedagi.

    Turundus toob kampaaniate puhul välja kõige tähtsama nt. antud näite puhul „Rendi veeautomaat ja osaled loosis!“ Lihtne ja kellel on huvi, uurib edasi. Kellel ei ole, vaatab sellest mööda ja ei raiska enda aega, sest infot on tänapäeval niigi liiga palju, kuid aega vähe.

    Kujutame nüüd ette ka nii, et turundust ei eksisteerikski. Turundus toob tavaliselt tarbijale välja selle toote-teenuse positiivsed ja kõige tähtsamad omadused nt. SAI, gluteenivaba. See läheb kohe peale grupile inimestele, kelle on (päriselt) gluteenitalumatus või kes seda üldse väldivad. Kui me paneks aga reklaami või pakendi peale (kõik tootjad) „SAI?“ Sul on leti ees 20 saia. Millist valida? Sel juhul peaksid sa ikkagi lugema koostisosi? Või lihtsalt, kui sulle polegi oluline, siis valid ükskõik mis saia. Enamus inimeste jaoks on oluline kaup, mida nad ostavad. On oluline selle kauba pakend. On oluline, kuidas seda kaupa toodeti jnejne.

    Turundus räägib lugusid, aga ta räägib ka toote kohta päriselt infot ja säästab teie aega. Turundusel on väga suur roll tarbija aitamisel teha valikuid. Turundus ütleb teile, mis kaupa te ostate, milline on selle ettevõtte suhtumine töötajatesse, kes seda kaupa teie jaoks toodavad, kui loodussõbralik see toode või pakend on.

    Meil on täna nii palju teenuseid ja tooteid ja kampaaniad. Kõik võitlevad teie tähelepanu eest. Inimesed seostavad end mingite toodetega või teenustega nt. kui teile on oluline odav hind, siis te ostate tooteid, mis positsioneerivad ennast kui säästu-odav-lihtne või kui teile on oluline keskkonnasäästlikkus, siis te ostate tooteid, kus kogu ettevõte poliitika on keskkonnale kasulik. Turundus aitab teil neid valikuid teha.

    Kordan siinkohal, et reklaam ei tohi olla eksitav. Samas reklaamid peavad olema tähelepanu köitvad. Turundajad toovad alati välja toote-teenuse-kampaania parimad omadused just nagu tõite teie välja enda esmakohtingul või tööintervjuul enda parimad omadused. Selle info põhjal teeb nii su partner kui ka tööandja otsuse, kas ta tahab sinuga edasi suhelda või mitte, see on esmamulje. Ja alati on ka teil ju oma tingimused, nii nagu on kampaaniatelgi ja turundusel…

     

    Airi
    Saku Läte
    Joogivesi, mis hoolib