• Koostöö Instagrammeritega ehk suunamudijatega ettevõtte vaatenurgast. Murekohad.

    21. oktoober 2019

    Olen varasemalt kajastanud, milline on koostöö üleüldiselt blogijatega/suunamudijatega vt siin https://sakulate.ee/koostoo-blogijatega-ettevotte-vaatenurgast/. Nüüd räägin konkreetselt just instagrammeritest, kuna paraku on turundajale see kanal keerulisem. Kohe selgitan miks.

    Kui osta konkreetse blogija käest reklaami, siis  on suur tõenäosus (vähemasti Eesti turul), et sa tead, mida sa saad! Sa tead ise ka, kes on päriselt selle inimese blogi lugejad nt. Marimellil või Mallukal. Sa tead, et nad on ka päriselt populaarsed. Sulle on tuttav (turundusinimesena) Eesti blogimaastik enda valdkonnas. Ühesõnaga, sa tead tausta või saad seda ise uurida oma tuttavatelt, teistelt turundajatelt jne. Kõik on suhteliselt läbipaistev. Jah, alati saab ka blogija massipettustega tegeleda (võltsjälgijad), aga gigantblogijaid tunnevad enamus, seega.. ma eeldan, et nad nii ei tee.

    Hoopis teine lugu on Instagrammi kasutajatega. Neil võivad reaalselt olla võltsjälgijad ja mitte ainult mõni või paarkümmend vaid lausa tuhandeid. Jah, ja neid eksisteerib. Kahjuks palju! Instagrammereid on väga palju võrreldes kvaliteetsete blogijatega. Mina ei suuda neil kõikidel silma peal hoida ja kindlasti kõiki ei tunne. See on normaalne. Turundusinimsena saan väga tihti, vahel iga päev, pakkumisi koostööks (just Instagrami kanaliga koostööks).

    Oleme kasutanud ka ühte Eesti nn idufirmat, kellega koostööd oleme teinud (vahendab Instagrammereid ja ettevõtteid). Selles portaalis on kõikide instagrammerite taust kontrollitud… või vähemasti nii nad promovad end.  Varsti räägin, kuidas avastasin, et päris nii see pole…  Kuna osad kontod tundusid kahtlased, siis otsustasin ise teha taustakontrolli mõnele kontole.

    Kuidas teha taustakontrolli? Tegelikult on selleks olemas täiesti tausta internetilehed, automaatsed (googelda nt. instagram account analyzer). Ja nüüd tulebki üks suur AGA.

    Nagu öeldakse, siis pätid on alati ühe sammu ees… nii ka instagrammerid. Automaatsed taustakontrollid kontrollivad engagementi ehk siis, kui palju on fotodel kommentaare, meeldimisi jne. See tähendab seda, et lisaks võltsjälgijatele on ostnud mõned instagrammerid ka võltskommentaare ja võltsmeeldimisi. EHK sisuliselt on kõik JOKK. Seega, automaatne tuvastusprogramm ei tuvasta seda instagrammerit kui võltsjälgijatega kasutajat.

    Milleks sellist jama teha ja veel raha maksta? Selleks et ettevõtetele atraktiivsem olla. Kui sa ütled, et sul on 1000 jälgijat, siis see väga ei kergita ettevõtte kulmu ja ettevõte ei siruta kätt sinuga koostööd tegema. Kui sa ütled, et sul on 15 000 jälgijat, see kõlab palju paremini. Mis siis, et ettevõte ei tea, et need 15 000 ei pruugi olla ta sihtrühm ja see 1000 (loe: 1000 päris inimest!) võiks olla päris sihtrühm.

    Otsustasin siis teha ise taustakontrolli mõnele instagrammerile nii, et reaalselt käisin nende jälgijaid läbi ja nüüd tuleb üllatus: ma ei leidnud ühtegi, mitte ühtegi päris jälgijat, kes võiks tunduda päris inimese moodi. Kuidas märgata võltskontot? Esiteks, seal pole eriti pilte või on pandud suvaliselt 3-4 pilti ja need on internetist tausta võetud või igal pildil on täiesti erinev teema/inimesed. Kontod, mis peaks olema Eesti omad (sest instagrammer ise on promonud nii), ei ole ilmselgelt Eesti omad (profiilides asukoht märgitud massiliselt nt India, kommentaarides ükski kommenteerija ei räägi eesti keeles jne). Ajapikku õpid tuvastama võltskontosid päriskontodest. Muidugi võid ka eksida ja mina ka võin eksida, aga siiski, kui midagi tundub „mäda,“ siis on suur tõenäosus, et just nii see on.

    Seega, kui järjekordne naeratav „instagrammer“ kirjutab, siis kui vähegi aega on ja sa soovid temaga koostööd teha, siis tasub uurida tausta. Muidu su reklaam ei jõua võib-olla mitte kellelegi. Jah, ma tean suurfirmadel ei pruugi olla aega ja energiat kontrollida ja eriti mugav on usaldada firmat, kes vahendab instagrammereid, aga minu näite puhul võivad ka nemad oma taustakontrolliga vahel eksida. Hetkel lausa mitmel korral. Põhjusest ma juba rääkisin üleval.  

    Samas, positiivsest küljest võin öelda, et kõik instagrammerid on teinud vähemasti meiega väga head koostööd. Täitnud oma lubadusi ja postitavad kokkulepitud sisu. Siiski, tuleks hoolega valida, kellega koostööd teha ja vahel võib olla parem koostööpartner 1000 jälgijaga kui 15 000-ga.

     

    Airi
    Saku Läte
    Joogivesi, mis hoolib