• Appi, me jäime rongist maha!

    23. detsember 2019

    „Issand, konkurendid tegid nii! Miks me pole veel sellist asja teinud?“ Ma arvan, et see lause tuleb paljudele turundus- või arendusinimestele või inseneridele ette. Mida sellele küsimusele vastata? Mida ootab see inimene vastuseks, kes nii ütleb? „Me pole eriti taibukad?“ „Vau, sa avastasid midagi tõeliselt vinget, mille peale me poleks elu sees tulnud?“ „Kohe! Jätame kõik projektid pooleli ja hakkame täpselt sama asja kopeerima!“

    Ilmselgelt mitte. Me ei vasta nii. Miks?

    Sest me teeme enda tööd. Teeme asju, mille ettevalmistamine võtab kaua aega. Teeme asju omamoodi. Teeme asju nii, mille tulemusel jällegi meie konkurendid saavad öelda:“Miks me ei tulnud selle peale?“

    Iga rongi peale ei pea jooksma. Igat rongi ei pea taga ajama. Meile meeldib olla ise vedur mitte joosta rongi järgi.

    On loogiline, et konkurents on suur erinevates valdkondades. Kõik üritavad eristuda ja silma paista. Selleks tuleb teha midagi teistmoodi või vähemasti üritada. Kopeerimine või millegi „sarnase“ tegemine pole kindlasti see, millest head insenerid või turundusinimesed unistaksid. Jah, seda ikka juhtub, kuna igakord ei pea ka uut ratast leiutama. Siiski, pigem pürgivad turundusinimesed originaalsuse ja unikaalsuse poole (vähemasti oma mõtteis).

    Turundusinimesed valmistavad tihti enda suuri-väga suuri projekte ette kuid. Jah, kui tegu on väikese firmaga  või väga suure firmaga, siis võivad asjad teistmoodi käia: kiiremini? Meie puhul, pereettevõte, keskmise suurusega (töötajate arvu poolest) võtavad asjad rohkem aega. Just projektide kooskõlastused.

    Kõige hullem lause, mida niikuinii väga-suuri-projekte-ette-valmistav turundusinimene võib kuulda oma kolleegilt on see, et „ma nägin seda ja me peaks seda kohe tegema.“ Tegelikult ei peaks. Jah, on vaja vaadata, mida teevad konkurendid, millised on trendid turundusmaailmas, kuid iga töötaja ettevõttes on enda ala professionaal (vähemasti peaks olema). Need professionaalid teavad üldjuhul, mida tasub kohe kiiresti tegema hakata või saab see veel oodata või tuleme ise veelgi parema lahendusega välja.

    Kindlasti ei tasu ära unustada ka enda sihtrühma. Kaudsetel või isegi otsestel konkurentidel võivad olla (ja tõenäoliselt ongi) erinevad sihtrühmad. See, mis stiili kampaaniad või tegutsemised töötavad ühe sihtrühma peal ei pruugi kõnetada teisi. Nt. meie puhul, täna keskendume ärikliendile sh kohviga. Paljud aga keskenduvad erakliendile kohviga. Meil ei ole eelarveliselt mõistlik teha samalaadseid kampaaniaid, mida tehakse jaeäris. Miks mitte?

    Jah, kui raha on lõpmatuseni, siis ikka võib (ega see paha ei tee üldjuhul), aga turunduse eesmärk on tagasi teenida kulusid ja reaalselt müüa. Sellisel juhul peab ikkagi päriselt kõik tegevused läbi kaaluma ja kahjuks pole mõtet joosta iga rongi järgi, sest kõikidele rongidele lihtsalt pole võimalik jõuda korraga samal ajal. Vahel on hea olla vedur… kuid alati ei saa ka vedur olla, sest kõik head turundusinimesed või arendusjuhid või insenerid ju tahavad olla ja on mingil hetkel selles rollis. Vahel, isegi, kui sa seda ei taha, pead olema ka kõrvalvaataja või reisija selles rongis. Maailmas pole üldjuhul ühte head tegijat (jah, erandeid on), vaid ka teistel sh su konkurentidel on häid ideid.

    Tõsi, konkurents on see energia, mis paneb meid liikuma, arendama ja tahtma veelgi paremaks muutuda. Ja seda me niikuinii igapäevaselt teemegi: proovime saada paremaks.

    Airi
    Saku Läte
    Joogivesi, mis hoolib