• Ametivalik: kas turunduse eriala on pähemäärimise kunst?

    08. august 2016

    Oled olnud keskkoolis väga hea õpilane? Sinust võiks saada arst, advokaat või teadlane, aga sind paelub südames hoopis turundus? Tuleb tuttav ette? Minuga juhtus ka nii.
    Olen puutunud paljude inimestega kokku, kes arvavad, et turundus tähendab a) pähemäärimise kunsti b) lihtsat eriala ja tööd, kus saab lõbutseda c) eriala, milleks ei olegi üldse vaja õppida d) valetamist toote või teenuse omaduste kohta.
    Kõik tulihingelised turundusega seotud inimesed teavad, et ükski neist variantidest ei ole õige. Mis turundus siis tegelikult on ja millised omadused võiksid olla turundusinimesel?

    1. Turundus on müügitugi ja müügiga väga tihedalt seotud. Kõik turundustegevused peaksid toetama müüki. Kindlasti üks suur osa turundusinimese tööst on matemaatika, finantsteadmised ja analüüsioskus.Turundusinimene peab oskama väga hästi analüüsida enda meeskonna tegevusi ja tulemusi (alates planeerimisest kuni ROI arvutamiseni). Enda töö tegevuse kasumlikkuse arvutamine aitab sul ka tulevikus enda tööd paremini planeerida. Nt. Kui oled korraldanud mingi kampaania, siis võib-olla koheselt ehk lühiajaliselt see ei olegi kasumlik, kuid pikaajaliselt tasub end ära.
    2. Turunduse üheks eesmärgiks on toote või teenuse eriliste omaduste rõhutamine ja emotsiooni tekitamine. Turundus ei valeta. Kui sa oled otsustanud rajada enda firma või minna tööle ettevõttesse, kelle filosoofia sulle meeldib ja kelle tootesse või teenusesse sa usud, siis ei ole ka põhjust toote kohta rääkida asju, mis tõsi ei ole. Kergem on müüa toodet/teenust, mida sa ka ise armastad. Turundus peaks tekitama kliendis emotsioone tuginedes toote omadustele JA ettevõtte filosoofiale. „Emotsiooni loomisest“ (põnevad kampaaniad, aktsioonid, guerilla marketing jms) ongi võib-olla jäänud kõrvalseisjale arvamus, et turundaja enda töö on ainult fun. Kindlasti mõnes mõttes ongi, sest igaüks võiks ju oma tööd armastada, kuid sellele eelneb ja järgneb väga palju süsteemset tööd ja analüüsi. Emotsiooni loomine on pikaajaline protsess ja seda kindlasti ei saavuta valetamisega/liialdamisega toote või teenuse omaduste kohta.Valedega turundamine on väga ebaeetiline (ja seadusevastane).Nt. Üks meie konkurentidest kasutab väga jõuliselt sihilikult valedega turundamist (ehk valeinfo jagamist). Me tänaseni ei ole sellele reageerinud, kuid mul on väga kahju inimestest, kes selles ettevõttes töötavad ja peavad ettevõtte filosoofia (ehk valetamisega) kaasa minema.
    3. Turunduse jaoks on vaja loovust.Jah, sellega olen nõus. Turundus ongi selles suhtes keeruline eriala, et see nõuab nii numbrilisi oskuseid (reaalaineid) kui ka loovust (humanitaaraineid). Selleks et tihedas konkurentsis eristuda, tuleb kindlasti olla kreatiivne ja mõelda välja huvitavaid asju, mida keegi su ettevõttelt ei ootaks. Nt. Saku Läte toodab joogivett. Me ei tegele alkoholiga, kuigi nii mõnigi arvab, et Saku Läte ja Õlletehas on üks ettevõte. Ei ole. Kui me 18-aastaseks saime, siis saatsime enda klientidele ja koostööpartneritele kutsed kingikarbis (klassikaline kingikarp lipsukesega), mille sisuks oli ka Saku Läte ÕLU! See kutse tekitas väga paljudes positiivseid emotsioone. Esiteks, kes ei igatseks saada endale laua peale üllatust kingikarbis? Teiseks, Saku Läte ei tooda õlut, kuid sünnipäeva auks lasime tellida eritellimusel käsitööõlut. Nii mõnigi arvas, et hakkasime nüüd õlut tootma.
    4. Nagu iga eriala nõuab ka turundus pidevalt enesearendust. Turundus on pidevalt muutuv-arenev eriala. Ülikooli lõpetamine ei tähenda kindlati, et nüüd on õpingutega kõik. Kindlasti tuleb end pidevalt täiendada ja juurde õppida.

    Seega, turundus on eriala, mis toetab müüki ja tekitab emotioone nii sinus endas kui ka klientides. Turundus on eriala, kus sul on vaja väga häid teadmisi numbritest (finantsanalüüs, analüüsioskus, matemaatika) kui ka samal ajal olla kreatiivne, uute ja põnevate ideedega. Hea turundaja ei valeta ja ei peagi valetama oma toota ja teenuse kohta.

    Airi